یخ زدن مخزن آب | ارزان ترین روش های جلوگیری از یخ زدگی مخازن آب

جلوگیری از یخ زدن مخزن آب

مقاومت مخزن آب در گرما و سرما علی الخصوص جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب از جمله اولویت های بسیاری از مشتریان تانکر پلاستیک است.اگر شما یک مخزن آب که از پلی اتیلن و یا فلز ساخته شده را در فضای باز نگهداری کنید در معرض عوامل محیطی مختلفی قرار میگیرد. همانطور که می دانید مخازن آب پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی در برابر یخ زدگی و خورندگی مقاومت بیشتری دارند ولی با این حال این مخازن نیز تحت شرایطی یخ خواهند زد.

ما در این مقاله در خصوص جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب پلی اتیلن صحبت خواهیم کرد ولی به صورت کلی می توان اکثر این روش ها را برای مخازن فلزی نیز به کار گرفت.

روش های جلوگیری از یخ زدگی مخازن آب (مخزن آب پلی اتیلن و فلزی)

اول از همه شما باید دو مسئله را در نظر بگیرید:اول محافظت از خود مخزن آب و دیگری محافظت از آب یا مواد شیمیایی ذخیره شده درون مخزن. در واقع ممکن است آب درون منبع آب یخ بزند ولی به خود مخزن آسیبی نرسد ولی ممکن است در شرایط بسیار سخت حتی خود مخزن نیز یخ بزند و آسیب ببیند.

در بسیاری از مناطق، هیچ وقت هوا به مدت طولانی انقدر سرد نمی ماند که بتواند باعث آسیب رساندن به مخزن شود ولی می تواند آب درون منبع آب را یخ بزند. این اتفاق اگر در کنار متغییرهای دیگری اتفاق بیفتد می تواند موجب آسیب دیدن مخزن آب نیز شود.

اگر مواد اولیه مورد نیاز در تولید مخازن آب پلی اتیلن دارای مواد بازیافتی باشد مقاومت آن در برابر افزایش و یا کاهش شدید دما و یخ زدگی کاهش خواهد داشت پس تمامی مخازن آب پلی اتیلن موجود در بازار مقاومت یکسانی در برابر تنشهای دمایی ندارند.

برای جلوگیری از انجماد مواد ذخیره شده در مخازن مواد شیمیایی، ما اکیدا به مشتریان عزیز توصیه می کنیم علاوه بر استفاده از عایق بندی ، در صورت نیاز از انواع گرمکن مانند کمربندهای گرمایشی یا سیمهای حرارتی نیز استفاده کنند تا کمینه دمایی که برای نگه داری مواد شیمیایی داخل مخزن  لازم است را همیشه حفظ کنند.

آیا می توان از یخ زدن مخزن آب جلوگیری کرد؟ آب درون مخزن پلی اتیلن و پلاستیکی چه زمانی یخ می زند؟ حداقل دمایی که منبع آب پلی اتیلنی می تواند تحمل کند چقدر است ؟مقاوم ترین تانکر آب موجود در بازار در برابر یخ زدگی کدام است؟ برای عایق بندی و پیشگیری از یخ زدگی منبع آب کدام روش مناسب تر است؟ و … .

اگر شما نیاز به تهیه مخزن ذخیره آب دارید و در در مناطقی از کشورمان زندگی می کنید که در زمان هایی از سال در معرض بارندگی و سرمای شدیدی قرار دارید حتماً پرسش های فوق در هنگام خرید مخزن، منبع و یا تانکر آب در ذهنتان شکل خواهد گرفت. در این رابطه پس از کمی تحقیق و پرس و جو به احتمال زیاد شما به سمت خرید مخزن پلی اتیلنی خواهید رفت زیرا نسبت به مخازن فلزی از مقاومت بیشتری در برابر یخ زدگی برخوردار است. با این وجود در صورتی که سرمای هوا طولانی مدت بوده و همچنین دفعات استفاده از مخزن کم باشد و آب درون آن ساکن باقی بماند کم کم با مشکل یخ زدگی آب درون مخزن مواجه خواهید شد.

جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب در زمستان ها تا حدود زیادی قابل پیش گیری بوده و نسبتاً نیز ساده است. در واقع در اینجا نیز مثل بسیاری از موارد پیشگیری کردن بهتر از درمان خواهد بود و عموماً حل مشکل مخزنی که آب آن یخ زده است بسیار سخت تر از آماده سازی مخزن برای مقاومت در برابر یخ زدگی است. ضمن اینکه ممکن است به دلیل یخ زدگی آب و فراهم شدن یکسری از شرایط مخزن شما آسیب جدی ببیند.از اینرو در ادامه این مقاله ما چند روش متداول پیشگیری از یخ زدگی مخزن آب را بیان خواهیم کرد.

جلوگیری از یخ زدن مخازن آب

مخازنی که با رنگ بیرونی مشکی یا سیاه تولید می شوند اگر در فضای باز نصب شوند می توانند در طول روز تقریبا بیشتر نور تابید شده را به گرما تبدیل کنند. بخشی از این گرمای تولید شده کمک می کند تا آب داخل مخزن در طول روز گرم شود و بالای صفر نگهداشته شود. در اروپا و مناطق سردسیر آمریکای شمالی عموما از مخازنی با رنگ سیاه و یا سبز تیره استفاده می کنند. یکی از مزایای این مخازن که در فضای باز نصب می شوند مقاومت بالای آنها در برابر یخ زدگی به دلیل جذب انرژی خورشیدی و انتقال آن به آب داخل مخزن. به دلیل ظرفیت گرمایی نسبتا بالای آب ، این انرژی جنبشی کمک می کند آب داخل مخزن در طول شب به صفر درجه و کمتر از آن نرسد.

لازم به ذکر است در صورت استفاده از مخازن دولایه مشکی پلاستونیک در فضای روباز در تابستان بهتر است روی آنها را به کمک سایبان بپوشانید تا از گرم شدن آب داخل مخزن جلوگیری گردد. در غیر این صورت این مخازن مشکی پلاستونیک که در پشت بام نصب می شوند در فصول گرمتر حتی می توانند به عنوان آبگرمکن خورشیدی عمل کرده و آب گرم مورد نیاز استحمام را تامین کنند.

-استفاده از مخازن فوم دار :

یکی از راه ها ، خرید مخازن فوم دار می باشد. زیرا تبادل دمایی کمتری نسبت به سایر مخازن دارند. درواقع مخزن به صورت سفارشی عایق دار و فوم دار تولید می شود. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید وجود لایه فوم نرخ انتقال حرارت از دیواره مخزن را به شدت کاهش داده و برای مدت طولانی تری دمای آب داخل مخزن ثابت می ماند. البته عایق پیچی لوله های ورودی و خروجی به مخزن فراموش نشود. دقت شود اگر برای مدت طولانی ویلا یا ساختمانتان را ترک می کنید و دمای هوای منطقه برای روزهای متمادی زیر صفر درجه است بهتر است آب داخل لوله ها و مخزن را خالی کنید.

برای خرید مخزن فوم دار 4 لایه می توانید با ما تماس بگیرید. 02155219861

مخزن 4 لایه فوم دار پلاستونیک مقاوم در برابر یخ زدگی

-عایق بندی مخزن آب

منظور از عایق بندی مخزن، پوشاندن بدنه ی مخزن با یک پوشش مناسب (مثلاً پشم شیشه) است. عایق بندی باید با دقت و حوصله انجام شود زیرا اگر قسمتی از آن به درستی انجام نشود در اولین بارش برف یا باران به مرور استحکام عایق از بین خواهد رفت و حتی ممکن است فرایند یخ زدن مخزن آب را سرعت ببخشد.همچنین ممکن است بسته به شرایط محیط نیاز باشد تا بعد از دوره های زمانی معینی اقدام به ترمیم یا تعویض عایق نمایید.

عایق پشم شیشه مخزن آب
عایق پشم شیشه مخزن آب

-پیشگیری از نشتی لوله ها و اتصالات متصل به مخزن آب

یکی از دلایل اصلی کاهش دما و در نتیجه یخ زدگی مخازن آب، نشتی های لوله ها و اتصالات متصل به مخزن و یخ زدگی آب اطراف آن است. به همین دلیل نیاز است تا نشتی های لوله ها و اتصالات  در بازه های زمانی مناسب چک شده و و در صورت لزوم تعمیر شوند.

وقتی آب درون مخزن یخ زده باشد به احتمال زیاد آب درون لوله ها نیز از خیلی قبل تر یخ زده است. در واقع به دلیل یخ زدن لوله ها، امکان گردش آب در داخل مخزن از بین می رود.به همین دلیل درستی عملکرد لوله ها در جلوگیری از یخ زدگی منبع و تانکر آب بسیار با اهمیت است. استفاده از پشم شیشه، نوارهای گرمایشی، عایق های لاستیکی مخصوص لوله ها و استفاده از دریچه های آب گرم که به طور دائمی آب گرم را به گردش درمی آورند از جمله راهکارهای عایق بندی و مقاوم کردن لوله های آب است.

-به جریان انداختن آب از ورودی و خروجی های مخزن

این روش تقریباً همیشه جواب میدهد. به این صورت که با باز کردن شیر خروجی مخزن، آب درون آن به حرکت میفتد و فرصت کافی برای یخ زدن آب درون مخزن داده نخواهد شد. البته اگر دما به مدت طولانی زیر صفر باشد. نکته با اهمیت در این رابطه این است که باید تخلیه آب به قدر کافی باشد تا آب ورودی با دمای بیشتر بتواند دمای داخل مخزن را افزایش دهد.

– نصب و دفن مخزن زیر خاک

یکی از روش های دیگر پیشگیری از یخ زدگی منبع آب، قرار دادن آنها زیر خاک است. منتهی تنها مخازن و منبع هایی را می توان درون خاک دفن کرد که برای این منظور ساخته شده اند و با عنوان مخازن دفنی شناخته می شوند. در صورتی که بخواهید از مخازن معمولی استفاده نمایید نیاز است تا برای آنها اتاقک و یا دیوارهایی تعبیه کرده و سپس مخزن درون آنها قرار داده شود.

پیشنهاد می کنیم در صورت امکان از چندین روش جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب به طور همزمان استفاده نمایید تا احتمال یخ زدگی را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *